D
বাংলা
English

আপনি কখন বাঘ আর কখন বিড়াল

এ সব কি? কিছুই হয় নাই । যান আবার করে নিয়ে আসেন।

pic
1

ফাইলটা আর একটু ভালভাবে পড়ুন, সবই ঠিক আছে শুধু একটু পরিবর্তন করা প্রয়োজন

pic
2

মনে হচ্ছে সব ঠিকঠাক আছে। কিন্তু একটু ভাল করে লক্ষ্য কর

pic
1

আপনিতো কোন কাজই করছেন না । আপনার অর্ধেকেরও বেশি কাজ বাকি আছে।

pic
2

আরও ফাইল আসতেছে

pic
3

ফাইলগুলো তাদের মধ্যে ভাগ করে দেওয়া হল। মনে হচ্ছে সব ঠিকইতো আছে, শুরুতে যেমন ছিল তেমনিতো আছে। তাই না ? এখানেই নির্মম সত্য লুকিয়ে আছে ।ভালো করে আবস্থাটা বোঝার চেষ্টা কর।

pic
4

এখানে কে চালাক আর কে বোকা এটা মুখ্য বিষয় নয়। অবস্থাটা বোঝ। এরকম পরিস্থিতি সবখানেই হচ্ছে

pic
5

এই লোক অনেক পরিশ্রমি। এভাবে পরিশ্রম ও সাধনা করলে একদিন জুতার ফ্যাকটরির মালিক হতে পারবে ।

pic
1

না ! পারবে না । যে লোক স্কুল কলেজেই পড়ে নাই সে কিভাবে মালিক হয়। আমাকে দেখ, আমি উচ্চ শিক্ষিত এখন আমি ভাল বেতনে চাকুরী করি।

pic
2

আমার বসের সাথে পরিচিত হও । তিনি এই কম্পানীর মালিক । আমার উচ্চ শিক্ষার জন্য তিনি আমাকে ভাল বেতন দেন ।

pic
3

কেমন আছেন আপনারা । পরিবারের দরিদ্রতার কারনে আমি স্কুল কলেজে যেতে পারিনি । কিন্তু কঠোর সাধনা ও পরিশ্রমের দ্বারা আজ আমি এই প্রতিষ্ঠান গড়ে তুলেছি। আপনারা যুবক, অনেক সম্ভাবনাময় ভবিষ্যৎ

pic
4

কি উচ্চ শিক্ষিত! তো মিস্টার উচ্চ শিক্ষিত এখন কার আন্ডারে কাজ কর? এখন কি চাকরী হতে ইস্তফা দিবা .......

pic
5

ওদিকে দেখ । তোমার কি মনে হয়?

pic
1

লাল শার্ট্ পরা লোকটি মেয়েটির কাছ থেকে ব্যাগ ছিনতাই করছে আর ভদ্র জনগণ তাকিয়ে তাকিয়ে দেখছে।

pic
2

ঠিক তাই । এখানে সাহসী ও নির্ভিক কে বলতে পার? কাকে সাহসীকতার জন্য পুরস্কার দেওয়া উচিত? অবশ্যই ছিনতাইকারীকে ।

pic
3

ছিনতাইকারী দশ জন লোকের সামনে ছিনতাই করে আর ভদ্রলোকরা একজন ছিনতাইকারীর সাথে লড়াই করার সাহস রাখে না।

pic
4

নাটক শেষ! ভদ্রলোকেরা বাড়ি যান । হা হা হা হা ..... ভদ্রলোক! ভিতুর ডিম

pic
5

রাস্তা দিয়ে যখন হাটছি তখন বাংলাদেশের খেলা চলতেছিল, অনেক ইচ্ছা হল খেলা দেখি । বুক পকেট, প্যান্ট পকেট খুজে দেখি টেলিভিশন আনতে ভুলে গেছি !!! তার বদলে খুজে পেলাম একখান খানদানি মোবাইল তাও আবার ইনটারনেট লাগে

pic
1

এই যে আমি এখানে, ইনটারনেট সংযোগ দাও মজা নাও ।

pic
2

মোবাইল গুলোতে এত এত সুবিধা কিন্তু সালার খালি টিভি নাই । কেন টাচ স্ক্রিন মোবাইলে যে পেন থাকে সেটারে টিভি এনটিনার মত ব্যবহার করে ইনটারনেট ছাড়াই মোবাইলে টিভি দেয়া যায় না

pic
3

!!@#$??*

pic
4

সামনে আগাবি তো শেষ ।

pic
1

সালা ভয় পাইছে । এখন তোরে আর কেউ বাচাইতে পারবো না। তুই শেষ

pic
2

আমি কি করলাম? ওওওওওওইইইইই.......

pic
3

সামনে আগাবি তো শেষ । ঐখানে দাড়ায়া থাক

pic
4

জনাব অনুগ্রহ করে মুখে মাক্স পরেন । এত সুন্দর করে বললাম কিন্তু কানেই দিল না।

pic
1

সহজ একটা বুদ্ধি আছে । দুর্গন্ধযুক্ত পারফিউম বাসাবাড়ি অথবা অফিসে স্প্রে করে রাখেন। যেই আসবে সেই মাক্স পরবে

pic
2

মিনিটের মধ্যেই ফল পেয়ে যাবেন ।

pic
3

অনেক দিন পর ডাস্টবিন হোক আর যেখানেই হোক খাবার পেলে পথশিশুরা কতই না খুশি হয় ।

pic
1

টাকা পায়সার মালিক হয়েও দামি দামি খাবার একঘেয়েমি লাগে তাই না !

pic
2

রাস্তার মোড়ে একটি বিশাল আকৃতির টিভি স্থাপন করে সেখানে আশেপাশের হোটেলগুলোর অতিরিক্ত খাবার পথশিশু ও গরিব লোকদের উদ্দেশ্যে দেখানো যেতে পারে ।এটা ম্যাপের আকারে করলে আরও বেশি ভালো হয় । পথশিশুরা সেখান থেকে খাবার সংগ্রহ করতে পারবে।

pic
3

অনেক কাস্টমার আছে যারা অল্প খেয়েই বাকি খাবার ছেড়ে চলে যায় । সেই খাবারগুলো কোন আ্যাপ বা সামাজিক যোগাযোগ মাধ্যম ব্যবহার করে রাস্তার মোড়ে বড় টিভিতে দেখান । খাবারগুলো হোটেল বা বাসাবাড়ির সামনে পথশিশুদের জন্য রাখা যেতে পারে ।

pic
4

শহরে বায়োগ্যাস প্ল্যান্ট জরূরী

আমাদের শহরগুলোর পয়নিষ্কাশন ব্যবস্থা অত্যন্ত খারাপ। দুর্গন্ধ নিত্য সঙ্গী। তাই এলাকায় বসবাসরত মানুষের মলমূত্র পাইপের মাধ্যমে এক জায়গায় জড়ো করে সেগুলো দিয়ে বায়োগ্যাস প্ল্যান্ট তৈরি করা দরকার । সব এলাকায় যদি একটি করে বায়োগ্যাস প্লান্ট থাকে তাহলে শহর যেমন পরিষ্কার পরিচ্ছন্ন থাকবে তেমনি জ্বালানি সাশ্রয় হবে তাই আমাদের প্রত্যেকের উচিত নিজ নিজ এলাকায় বিশেষ করে শহরগুলোতে মানুষের মলমূত্র দ্বারা একটি বায়োগ্যাস প্ল্যান্ট স্থাপন করা । প্ল্যান্টটি উঁচু স্থানে হওয়া উচিত যাতে বন্যর পানি সেখানে প্রবেশ করতে না পারে ।

সবার সমস্যার একটি সহজ সমাধান

হাজার হাজার লোকের সমস্যা একজন ব্যক্তি বা একদল লোক সমাধান করতে পারে না । যার সমস্যা সে যদি তা অনুভব করতে না পারে তাহলে কখনোই সমাধান হয় না । এর জন্য শুধুমাত্র শিক্ষা তথা জ্ঞানের বিস্তার করা উচিত ।

মঙ্গল গ্রহে বৃক্ষরোপন

আমি চিন্তা করছিলাম মঙ্গল গ্রহে যদি বৃক্ষরোপণ করা যায় তাহলে কেমন হয় । মঙ্গল গ্রহে রকেটে করে পানি নিয়ে যান, সেখানে বায়ুতে ৯৫ শতাংশ কার্বন ডাই অক্সাইড আছে, সূর্যের আলো আছে মাটিতে প্রয়োজনীয় খনিজ উপাদান আছে, কাচের তৈরি গ্রীন হাউজ তৈরি করে সেখানে গাছের চারা রোপণ করেন।

পথশিশু ও গরিব লোকদের জন্য খাবার ব্যবস্থা

রাস্তার মোড়ে একটি বিশাল আকৃতির টিভি স্থাপন করে সেখানে আশেপাশের হোটেলগুলোর ফেলে দেওয়া খাবার বা অতিরিক্ত খাবার পথশিশু ও গরিব লোকদের উদ্দেশ্যে দেখানো যেতে পারে ।এটা ম্যাপের আকারে করলে আরও বেশি ভালো হয় । পথশিশুরা সেখান থেকে খাবার সংগ্রহ করতে পারবে। অনেক হোটেল আছে যারা তাদের অতিরিক্ত খাবার ফেলে দেয় আবার অনেক কাস্টমার আছে যারা অল্প খেয়েই বাকি খাবার ছেড়ে চলে যায় । সেই খাবারগুলো সংগ্রহ করে যদি আমরা রাস্তার মোড়ে মোড়ে বড় বড় স্ক্রিনে ম্যাপের সাহায্যে দেখাই তাহলে গরিব ছেলেপেলেরা সেগুলো সংগ্রহ করতে পারবে। আমাদের সবার আন্তরিকতা থাকলে এটি সহজেই করা সম্ভব ।
খাবার না ফেলে বা নোংরা কাপড় (ত্যানা , নেকরা) দিয়ে না ধরে পরিষ্কার কিছু একটা ব্যবহার করে খাবারগুলো হোটেল বা বাসাবড়ির সামনে রাখলে পথশিশুরা তা খেতে পারে ।

What you need to travel in future? Speed, yah more importantly you have to know the exact Future so that you are in the right spot

I think Biogas plant is must needed in big cities. There are a lots of people living in the big cities. So Build a biogas plant there using human waste (poop). By doing this you will be benefited in many ways. no sewage problem no bad smell no contamination

Small investment huge profit for dwellers

People say if you travel with light speed then you may reach in the past (time travel). I think it is wrong. what you have already observed is gone or ended, travelling with speed of light you will observe everything frozen more accurately you will not understand the shape of surrounding object. you can not take left or right turn.
Whatever sort of lights come toward you will came two times faster.
Let say you are observing a star explosion which took place one light year far from you. So light has taken one year to reach to you. now you start to go there with light speed. you need one year to go there. when you arrive there you are actually two years late.

I am thinking about planting a tree on mars. There is no real water, ok, then carry gallons of water in mars , mars have 95% Carbon dioxide, sun is there with its power and soil have minerals. Make a green house for safety.

People are reluctant to wear facemask. One trick you can apply. That is spray a bad smell perfume or some thing like that in your office or home. Within a minutes you will have your result. It works man, just have fun :)

Make it happened. Set a big tv screen beside road junction. Then display from where street kid or poor people can find waste food. I know a lots of hotels or restaurants are there who have waste food. And create an app or use any social media for hotel or restaurant employee to post their waste food which will be displayed in the giant screen . Eventually everybody may involve in it.

use timer , you know, you don't want to feed rotten food

You can set table fan in a sound speaker like orientation. I mean 2 fan in two opposite side of you.
Does it consider as an idea! if does do it.

Solution of many problem. You think I am kidding. Nop!
One leader or a group of people never can solve hundreds of thousands peoples problems . So what to do? Simple just make sure that they can feel their own problems. How they do it? Just educate them. that is it.

Only Education .

What makes me ' I ' (myself)? My body is me. Now what makes body? two hands, two legs, one head etcetera. Lets go deep, blood, different kind of tissue or cell. If you go farther you have Liquid, Heat, Air, dust etcetera.

Now there are lots of people who live without hands or legs. So in practical I am not hand or leg. People also alive without ear, eye. So I am not those also. If you cut head I will obviously die so I am a head. You may think about heart, well now-a-days it can be replaced.
Let think farther more, If you stop air supply do I live? Obviously no. So I am air too. Without breathing I can not live. Now I can tell at least I am made out of a head and air
Air is everywhere you know!! So I am …..


You know some great people and you always admire them.
I don’t. Even I do not want to give them any credit. I am telling you why.

We had been using dynamite in good and bad purpose both since Alfred Nobel invented it long time ago. Think about invention of electricity, what it gives us is outstanding. But it also has bad effect on us. You can go farther more like the invention of Fire. No one can deny the importance of it. All are invented for one purpose that is to serve the humanity in both positive and negative way.

Dynamite is still there for destruction in our society in a negative way. Why it is still there? Because some of us think it is useful to them for domination.

So from the above discussion what is the main focal point? I think it is our mind set. How we set our mind is one and only cause for everything. Every great invention or inventor gets value when we set our mind in a positive way to it.
Now whom you give the credit? the inventor or the invention or me (just kidding)

Actually credit goes to our Mind Set (thought)

If mind set is ok then all gets worth

Lets I have a 1 cubic meter Box. now I take everything out from the box even energy. Some one will say you can not take energy out from box. lets say we make it happened. what will remain then. my answer is space . More specific answer is 1 cubic meter space will remain.
if 1 cubic meter space is taken out then We might get total emptiness. Oh! also then the box will also lost it existence.

What particle makes God ? the all mighty

Answer is- which makes nothing and thing both.

For better understanding think about a box. If you take everything out from the box even energy what will remain? total emptiness or nothing. Can you think more than 'nothing' ?

So human point of view: the substance or element or whatever you call it make the nothing and thing both also makes god. (GOD is made of it )

Do you want to learn about somethings which have no real life use? answer is no.
So it is important to corelate education with real life. He or She knows better the test of an apple who bite it than who just see it .

There is no point of overload of books. You can not learn lots of things within a short time. Even if you learn a lot in short time you will also forget those in short time.

So Give student time. Build their curious mind to know more. they will automatically learn more and more and more importantly they will use their learnings in real life.

Let student think what should be done or needed to be. Student should try by themselves. If they come out with some useless or wrong answers by trying that would be great.

Ask your students about computer, some will say something about it, some will not, some will ask you to talk about it . You dont answer them, give them opportunity to try. Tell them to try to search by themselves. Do not force or pressure them ever. make them curious if you can and give them time. When they try they must ask questions to their parents or friends or other acquaintances. that is the sprite you are looking forward to. after few days you ask them again about computer or answer them.

How many lessons you can remember when you are in primary or secondary school. I know you almost forget everything. Now you are adult, what kind of lessons you need in order to live a sound and peaceful life ? ask yourself. Answer is you need some practical and experiential knowledge. You know, a person who only read a book about how to ride a bicycle never can ride it without practically trying.

First you have to invest then you can earn. Buy something people want to have then change the place from where you bought it. Then sell it by increasing the value of it.
So Simple! Actually bussiness is nothing but selling time, place, efficiency, experience, thought etc. How?
In the above situation you are actually selling place. So, How you can sell time? Let you have a piece of land now its value 10000$ after one or two year its value will increase. So you are actually selling time.
So if you are thoughtfull enough you can sell your thought too.

So let summarise it. Your item could be any goods but think about time, pleace, experience etc before starting business

The recent Corona Pandemic Situation make me think about it. Idea is simple, we need a iron fish net according to our head shape to make a head cap ( Strainer type head cap). This head cap must be placed over the hair occupying area about one inch above (according to style). for supporting it you may use thin rudder stick (as spike). head will hold it.
Now over this iron fishnet use vacuum pump. Concave down shape bowl can be added for better suction. It will raise the hair straight through the net hole. then set a mechanical scissor which will cut hair (many pattern can be set for cutting purpose). we can mount the scissor in iron net or adding another layer.

For supporting the whole system and protection we can use extra rubber on the top of our ear

Lets think about Sound, After sudden frequency we can not hear it. We have hearing range ( 20 to 20,000 Hz ) within which we can hear. Likewise When Source light become more and more strong it becomes more difficult for our eye or cameras to process it. So it looks dark.

You may think that powerful light must damage our eye. But I am not talking about that. What I want to say is that The light from where it emitting (the source) must overcome something or some properties that we or our camera can not process it.

You may take an example- TV remote control Light

( It is my thought only )
Actually I am pointing on so called blackhole. blackhole emits light but some light property may be destroyed or supper increased that it become dark to us.